La Paz - Bolivia verldens hogst belagna huvudstad!!! vilket drag altsa!!!
Efter att jag blev inslappt i Bolivia vid en fin passage via Titicaca-sjon och Copacabana har jag tagit mig till huvudstaden som ligger som i en "gryta" med El Alto ovanfor. Det marks att det ar en huvudstad! -Full fart och allting lutar at ena eller andra hallet och i kombination med tunn luft och avgaser blir en stadsvandring helt annpustande!
Bolivianerna verkar vara ganska lika Peruanerna men verkar inte bry sig om mig lika mycket! och det kan ju vara ganska skjont ibland!!!
Nu bar det soderover och det finns alltid olika stallen jag vill besoka och olika vagar men aven en liten brist pa tid och olika veg-forhallanden! sa vi far se men jag har tankt mig passera en salt-oken och kanske klanga lite pa nagon vulkan! anstrangande sakert men nu har jag attit upp mig igen sa det ska nog ga =)
(vet inte om det gar att lasa nar jag skriver utan prickar =)
UT OCH SKIDA FOLK!!! ps saknar sno och vinter
torsdag 6 januari 2011
lördag 1 januari 2011
Gott nytt 2011 !!!
En kort uppdatering: Da har jag Hamnat i Puno vid Titikaka-sjon och har blir det nyars-vila samt viss rehabilitering av magen =/
Efter Cusco fick mitt ekipage komma mer pa sitt ratta underlag da det mest var fin asfalt och det har planat ut och blivit "hogplata" (galler att njuta sa lange det varar).
Roligaste den har veckan var att traffa en ungt osterikiskt par som sykklar nord(Alaska)-syd(Argentina) och brukar ca 2 ar pa det, otroligt roligt att se att det ar folk i farten och hora vad de har att beratta!
Kort va det =)
Feliz nuevo año
Efter Cusco fick mitt ekipage komma mer pa sitt ratta underlag da det mest var fin asfalt och det har planat ut och blivit "hogplata" (galler att njuta sa lange det varar).
Roligaste den har veckan var att traffa en ungt osterikiskt par som sykklar nord(Alaska)-syd(Argentina) och brukar ca 2 ar pa det, otroligt roligt att se att det ar folk i farten och hora vad de har att beratta!
Kort va det =)
Feliz nuevo año
söndag 26 december 2010
Jul i Cusco! ja det skiljer sig lite mot hemmavid kan man saga =) det har vart fest pa gatorna med massa forsaljning och en orgie i alla typer mat! fyrverkerier kors och tvars. Ocksa en tydlig delning-blandning mellan turist-Cusco och "orginal"-Cusco. Men till skillnad mot norden sa har det rengnat mest av och till =(
I morgon forsatter jag soderut med siktet installt pa Titicaca-sjon, ska vara en helt annan "kultur" dar sags det och vagen dit ska vara lite mer snallare mot mitt val och ve =)
Nagra episoder som hanger kvar i mitt sinne som ar varda att beratta: Jag sitter och rastar i en backe nar en liten kille kommer och slapar(stolt) pa en stor skottkarra, jag sager att han han gor ett gott arbete! stunden senare kommer han med en nave korsbar till mig =) .
En annan gang halsar en liten tjej pa mig med orden-hej Gringo, da jag fatt ordet gringo slangt efter mig sa manga ganger(inte alla negativa) att jag trottnat pa det svarar jag: hej indian med folgden att flickan blir helt stum och pappan bredvid borjar skratta.
Den gangen da jag Traffade Jhonatan kom jag till en by helt utsliten da solen hadde gatt ner och det var svart aven i byn, jag stannar for att kopa vatten och fraga om overnattningsmojligheter! innan jag har hunnit stalla ifran mig cykeln har en hel folkmassa samlats runt mig och alla ar nyfikna pa vad som sker, jag ar trott och vill helst bara ta det lungt, da hor jag en stamma: hey Gringo det var ju dig jag halsade pa uppe i berget! de andra lungnar ner sig och han koper vatten at mig och sager att har gar det inte att overnatta! men jag kan kora med dig till nasta storre by! sagt och gort och sen blev jag bjuden pa resturang och efter overvagningar om att ta en overnattnig for 17 kr sa han att det har haller inte- du far sova i mitt hem! ja det var i allafall en haftig upplevelse.
Da vattnet hadde tagit slut pa en hogplata och solen stekte och dammet yrde och min karta som inte riktigt ar sa detaljerad vad det galler "kiosker"(ja dom salger lask-vatten-kex, fan vet vart dom koper sin mat!) sa fragar jag pa nytt hur lagt det ar till narmsta stalle dar jag kan kopa natt att dricka! och fick som vanligt svaret att det ar en timme till(for km vet dom inte), en timme med bil fragar jag! ja tva timmar med cykel blir svaret!!! Ja nar jag fyra timmar senare kommer fram till resturangen i fraga, sa har han inget vatten- laskeplask eller dyligt! men ja jo det visar sig att han har tre stora olflaskor pa en hylla! HAHA det var dom godaste olen jag har druckit =)
Gott nytt aaaaar
I morgon forsatter jag soderut med siktet installt pa Titicaca-sjon, ska vara en helt annan "kultur" dar sags det och vagen dit ska vara lite mer snallare mot mitt val och ve =)
Nagra episoder som hanger kvar i mitt sinne som ar varda att beratta: Jag sitter och rastar i en backe nar en liten kille kommer och slapar(stolt) pa en stor skottkarra, jag sager att han han gor ett gott arbete! stunden senare kommer han med en nave korsbar till mig =) .
En annan gang halsar en liten tjej pa mig med orden-hej Gringo, da jag fatt ordet gringo slangt efter mig sa manga ganger(inte alla negativa) att jag trottnat pa det svarar jag: hej indian med folgden att flickan blir helt stum och pappan bredvid borjar skratta.
Den gangen da jag Traffade Jhonatan kom jag till en by helt utsliten da solen hadde gatt ner och det var svart aven i byn, jag stannar for att kopa vatten och fraga om overnattningsmojligheter! innan jag har hunnit stalla ifran mig cykeln har en hel folkmassa samlats runt mig och alla ar nyfikna pa vad som sker, jag ar trott och vill helst bara ta det lungt, da hor jag en stamma: hey Gringo det var ju dig jag halsade pa uppe i berget! de andra lungnar ner sig och han koper vatten at mig och sager att har gar det inte att overnatta! men jag kan kora med dig till nasta storre by! sagt och gort och sen blev jag bjuden pa resturang och efter overvagningar om att ta en overnattnig for 17 kr sa han att det har haller inte- du far sova i mitt hem! ja det var i allafall en haftig upplevelse.
Da vattnet hadde tagit slut pa en hogplata och solen stekte och dammet yrde och min karta som inte riktigt ar sa detaljerad vad det galler "kiosker"(ja dom salger lask-vatten-kex, fan vet vart dom koper sin mat!) sa fragar jag pa nytt hur lagt det ar till narmsta stalle dar jag kan kopa natt att dricka! och fick som vanligt svaret att det ar en timme till(for km vet dom inte), en timme med bil fragar jag! ja tva timmar med cykel blir svaret!!! Ja nar jag fyra timmar senare kommer fram till resturangen i fraga, sa har han inget vatten- laskeplask eller dyligt! men ja jo det visar sig att han har tre stora olflaskor pa en hylla! HAHA det var dom godaste olen jag har druckit =)
Gott nytt aaaaar
fredag 24 december 2010
Cykelbilder,ska ta mera dokumentationsbilder!
| Cerpentin vagar, ibland av grus-ibland asfalt-ibland upp-ibland ner! Ja det har gatt antingen upp eller ner =) |
| Vagarna kraver sina liv! har ett minnes monument! |
Det blir inte alltid bilder pa det man skulle vilja ta pa, ibland ar syner nar jag rullar genom byar obeskrivliga men inte latta att fanga pa bild, samma galler alla de otroligt trevliga mansikorna som jag slanger nagra ord med.
Cykla i Anderna!!!!
Ja vad har jag gett mig in pa egenligen =) Det att det skulle vara lite upp och lite ner hadde jag vell reknat med, men herregud jag har ett snitt pa +1500 hm var dag! fran 2000m upp till over 4000 och ner igen, och med full packning sa blir det lite motstand =0 Sen har det en tendens att vara 30 grader i skuggan i dalarna och 7 + och rengn pa hojden! Sen att huvudvagen har vart av grus och ibland i sa daligt skick att jag onskat att det ska borja ga upp igen da det skakar i allt trots att jag ligger pa bromsarna!
HAHAHA! ja det dar later val inte sa positivt, men sant sa kommer det sa haftiga upplevelser in imellan att jag inte angrar ett dugg =) i gar t ex kom jag till Cusco och det var rusningstrafik, jag fragar en bil som stannat bredvid mig om vagen till ett torg, han sager -folg mig bara, och sen bar det ivag med tutan pa i full fart kors och tvars i gater o trafik rorigare en ja fan vet! men inga problem och bara att traffa folk som sa garna hjalper till ar faktiskt valdigt haftigt!!! Nu blir det en jul i Cusco! som verkar vara en turist huvudstad och skiljer sig otroligt fran de stader och byar som jag sykklat igenom tidigare. Julmat blir det inte sa mycket av men jag ska ata upp mig rejalt och njuta av deras jultraditioner!
Ja nu skulle jag ju inte sitta har och babbla for det gar sa langsamt for mig och mycket har jag att beratta! men en annan gang =)
Feliz Navidad
HAHAHA! ja det dar later val inte sa positivt, men sant sa kommer det sa haftiga upplevelser in imellan att jag inte angrar ett dugg =) i gar t ex kom jag till Cusco och det var rusningstrafik, jag fragar en bil som stannat bredvid mig om vagen till ett torg, han sager -folg mig bara, och sen bar det ivag med tutan pa i full fart kors och tvars i gater o trafik rorigare en ja fan vet! men inga problem och bara att traffa folk som sa garna hjalper till ar faktiskt valdigt haftigt!!! Nu blir det en jul i Cusco! som verkar vara en turist huvudstad och skiljer sig otroligt fran de stader och byar som jag sykklat igenom tidigare. Julmat blir det inte sa mycket av men jag ska ata upp mig rejalt och njuta av deras jultraditioner!
Ja nu skulle jag ju inte sitta har och babbla for det gar sa langsamt for mig och mycket har jag att beratta! men en annan gang =)
Feliz Navidad
tisdag 14 december 2010
Heja teknologin!!!
| antligen pa vag! Lima i bakgrunden |
| Helt enkelt en oas |
| Motorvagen var avstangd i nagra mil, vilket jag och bonderna uppskattade |
| Det ar inte bara jag som ar ute och sykklar |
| Varmt,bordigt och byar som jag knappt vagar stanna i |
| foljde en alvdal pa i princip lagsta vaxeln, tur den var fin |
| nu borjar vi komma upp pa hojd, och jag maste ga=) |
måndag 13 december 2010
bad,brudar och bira
Ja herregud vilka upplevelser och nya intryck!!! dessverre inget av titelskriften =)
Tack till Karel som korde mig till flygplattsen mitt i natten!! sen en veldigt laaang dag och vel i Lima kunde jag packa ut cykeln(HEL!!!=) ganska otroligt som veskan sag ut!!! efter en natt pa hotel startade jag sykklandet soderut !!!! ganska sa tungt lastad!!! ja helt otroligt vilka intyck!!! sykklade genom rikemans-kvarter og genom slum, det er ett veltigt tutande och hejande och dom gladaste att heja er de fattigaste. sand och oken vidare till elv-dalar som er otroligt bordiga, och sa holl det pa till jag svangde av fran pan-american highway i pisco och sykklade in i en dal som i princip gick uppfor i 20 mil till 4750 moh herregud vilken bakke och vilken natur och vilket folk som bor har, ja och vilka nerforsbackar sen -mil efter mil utan att behova trampa.
Nu har jag landat i Ayacucho och ar i stort behov for lite rekreasion =) har just intagit min forsta resturang maltid!!!? ja hittade en vegan resturang =) inte sa dumt efter att vart liv-redd for magsjuke-bakterier och resturanger som har sett ut som utedass!!! ja det har blivit endel bananer =). det har blivit endel campande lengs-med vagarna ocksa!! som har kravt allt av mina tidigare campar-kunskaper!!!
Och sa var det dar med spanskan ocksa, det gar ganska knaglig faktiskt, men ett smil och lite forsok racker ganska langt och jag hoppas det gar battre och battre.
ska njuta statslivet en dag till och kanske jag lyckas ladda upp lite bilder i morgon!!!
Viva la vida PERUANA =)
Tack till Karel som korde mig till flygplattsen mitt i natten!! sen en veldigt laaang dag och vel i Lima kunde jag packa ut cykeln(HEL!!!=) ganska otroligt som veskan sag ut!!! efter en natt pa hotel startade jag sykklandet soderut !!!! ganska sa tungt lastad!!! ja helt otroligt vilka intyck!!! sykklade genom rikemans-kvarter og genom slum, det er ett veltigt tutande och hejande och dom gladaste att heja er de fattigaste. sand och oken vidare till elv-dalar som er otroligt bordiga, och sa holl det pa till jag svangde av fran pan-american highway i pisco och sykklade in i en dal som i princip gick uppfor i 20 mil till 4750 moh herregud vilken bakke och vilken natur och vilket folk som bor har, ja och vilka nerforsbackar sen -mil efter mil utan att behova trampa.
Nu har jag landat i Ayacucho och ar i stort behov for lite rekreasion =) har just intagit min forsta resturang maltid!!!? ja hittade en vegan resturang =) inte sa dumt efter att vart liv-redd for magsjuke-bakterier och resturanger som har sett ut som utedass!!! ja det har blivit endel bananer =). det har blivit endel campande lengs-med vagarna ocksa!! som har kravt allt av mina tidigare campar-kunskaper!!!
Och sa var det dar med spanskan ocksa, det gar ganska knaglig faktiskt, men ett smil och lite forsok racker ganska langt och jag hoppas det gar battre och battre.
ska njuta statslivet en dag till och kanske jag lyckas ladda upp lite bilder i morgon!!!
Viva la vida PERUANA =)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)