söndag 26 december 2010

Jul i Cusco! ja det skiljer sig lite mot hemmavid kan man saga =) det har vart fest pa gatorna med massa forsaljning och en orgie i alla typer mat! fyrverkerier kors och tvars. Ocksa en tydlig delning-blandning mellan turist-Cusco och "orginal"-Cusco. Men till skillnad mot norden sa har det rengnat mest av och till =(
I morgon forsatter jag soderut med siktet installt pa Titicaca-sjon, ska vara en helt annan "kultur" dar sags det och vagen dit ska vara lite mer snallare mot mitt val och ve =)
Nagra episoder som hanger kvar i mitt sinne som ar varda att beratta: Jag sitter och rastar i en backe nar en liten kille kommer och slapar(stolt) pa en stor skottkarra, jag sager att han han gor ett gott arbete! stunden senare kommer han med en nave korsbar till mig =) .
En annan gang halsar en liten tjej pa mig med orden-hej Gringo, da jag fatt ordet gringo slangt efter mig sa manga ganger(inte alla negativa) att jag trottnat pa det svarar jag: hej indian med folgden att flickan blir helt stum och pappan bredvid borjar skratta.
Den gangen da jag Traffade Jhonatan kom jag till en by helt utsliten da solen hadde gatt ner och det var svart aven i byn, jag stannar for att kopa vatten och fraga om overnattningsmojligheter! innan jag har hunnit stalla ifran mig cykeln har en hel folkmassa samlats runt mig och alla ar nyfikna pa vad som sker, jag ar trott och vill helst bara ta det lungt, da hor jag en stamma: hey Gringo det var ju dig jag halsade pa uppe i berget! de andra lungnar ner sig och han koper vatten at mig och sager att har gar det inte att overnatta! men jag kan kora med dig till nasta storre by! sagt och gort och sen blev jag bjuden pa resturang och efter overvagningar om att ta en overnattnig for 17 kr sa han att det har haller inte- du far sova i mitt hem! ja det var i allafall en haftig upplevelse.   
Da vattnet hadde tagit slut pa en hogplata och solen stekte och dammet yrde och min karta som inte riktigt ar sa detaljerad vad det galler "kiosker"(ja dom salger lask-vatten-kex, fan vet vart dom koper sin mat!) sa fragar jag pa nytt hur lagt det ar till narmsta stalle dar jag kan kopa natt att dricka! och fick som vanligt svaret att det ar en timme till(for km vet dom inte), en timme med bil fragar jag! ja tva timmar med cykel blir svaret!!! Ja nar jag fyra timmar senare kommer fram till resturangen i fraga, sa har han inget vatten- laskeplask eller dyligt! men ja jo det visar sig att han har tre stora olflaskor pa en hylla! HAHA det var dom godaste olen jag har druckit =)

Gott nytt aaaaar

1 kommentar:

  1. Hei Martin,

    Takk for året som har godt, imponerende å lese om turen du er ute på, syke fjell massiv. Vi er tilbake fra en uke med sykling på tenerife, her finnes det bare oppover og nedover bakker, 15000hm på en uke, en dag med 4000 hm men da uten 50kg bagasje :-) Vi snakkes Mvh Arnstein

    SvaraRadera