Distans: 37km. Tot: 1732km.
Ja jag slarvar lite med det här bloggandet men plötsligt sker det och jag är ju egentligen på semester och dessutom ingen riktig bloggare men nu vet ni i allafall att det fortsatt finns liv i mig :-)
Fortsatte ut ur Väddö kanal i ösregn(fint med närhet som sagt). Mötte min syster med döttrar i Öregrund (mycket trevligt med kontakt till verkligheten :-).
Passerade det fjärde atom-bombs-kraftverket på turen(Forsmark) och här strömmade kylvatten ut som en vår-älv :-/
Ja sen har jag korssat bukterna i Gävlebukten och fortsatt att korssa mellan uddar och öar, när jag tänkte passa på att ta vägen innanför en ö (Iggön) för att få lite närhet så var den vägen såklart igenkorkad sen 40år utan att det hadde blivit ändrat på sjökortet :-[ Nä tacka vet jag att kryssa flera km mellan öar :-P och när man väl kommer fram så ser det ut som en ö av pannsar-stenar med växtlighet liknande kambodja! Och då man när solen är på väg ner och nästa ö är 5km bort gör ett landstignings försök så får man ett varmt välkomnande av öns tidigare invånare bzzzzzz bzzzzz bzzzzzz med lite beslutsångest så slår man(jag) upp tältet på bästa(ända) hopplösa sätt, mitt i all det härliga! sa jag förresten att det rengnar :-X men så kan det va som idag att jag hittar en jättefin ö för lunch och bad med strålande sol, forsätter i medvind och hittar fin kvälls-camp :-D
Nu har jag nog slagit text-rekord åckså :-P
torsdag 19 juli 2012
Dag 41 - Klacksörarna (Söderhamn)
lördag 14 juli 2012
Dag 36 - väddö
Distans 47km. Tot 1507km
Har haft några väldigt fina paddel dagar! Och på Stockholms skärgårdsradio skröt dom om världens finaste skärgård, jag tog vägen utanför Fjärdlång och Nämdö och det var en mycket fin sträcka med många öar lite befolkat och många fina klippor :-D
Har haft förhållandevis bra väder med sol & medvind och åsk-oväderna har hållt sig över fastlandet. Det har vart en hel del båtar också men ibland går ju den bästa vägen just vid farleden så, men dom har skött sig bra. Undrar lite vart alla kajakpaddlare är bara?(rycktet har gått under turen att i stockholm är det många paddlare) för jag har bara sett några få.
Nu bär det vidare norrut och det blir lite nya omgivelser, gissar jag har blivit lite borskämd i det sista så vi får se hur det går(får väl ta på mig skygglappar och försvinna in i ljudböckernas värld).
Nu ska jag använda min mirakel salva som enligt baksidestexten ska hjälpa mot: sår hud, såre lepper, sprukken hud, lätt solbrenthet, klöe, stive muskler och insektstikk :-P
torsdag 12 juli 2012
Dag 33 - Utö
Distans: 52km. Tot: 1352km
Zigzagade mig igenom dragets kanal idag och vägen dit gick genom en vägtrumma. Allt för att lura den starka vinden. Men det kan va skönt som omväxling med lite närhet för det är en del fjärdar (med sidovind) som ska kryssas. Nu är jag inne i kungliga hufudstadens skärgård och det verkar lovande B-)
tisdag 10 juli 2012
Dag 31 (Oxelösund)
Distans: 52km. Tot: 1255km
Kontraster!!! Ösrengn & åska vs sol & bad. Stilla öar vs folkhemmet. Har haft tur ändå med vädret och utan att vara över-optimistisk så är det ändå lite härligt när elementen är storstiliga!
I kväll gjorde jag ett besök i oxelösund för att fylla mat-förådet och tänkte denna gång shoppa med mat i magen, mitt val blev det kebab-hak med namn-skylten: Viking(med en bild på ett regal-skepp) och texten: när kvaliteten är viktigare än priset. He he XD
Nu börjar jag närma mig Stockholms skärgård, som ska bli kul och ska jag vara ärlig så är det ok med ruskväder om det är mindre "brats" i häftiga båtar ;-)
lördag 7 juli 2012
Dag 29 - St Askö
Distans: 44km. Tot: 1157km
Då har jag kommit in i ett av de finare paddelvattnen runt Sveriges kust, och jag kan säga att jag redan fått flera andra favorit-områden :-)
I dag var det vindstilla och varmt men dimman låg stundvis väldigt tjock, båtarna praktiserade tillochmed tuut-metoden(här är jag) ,jag klarade mig nog bra ändå med all färglad utr och behövde inte hooa, även om jag var lite sugen :-)
Annars rullar det på och jag håller mig något sånär till tidsplanen, det är inte alltid så lätt att få turen till att bli rekordsnabb samtidigt som det ska vara semester och sightseeing men jag gör det på mitt sätt och det är väl så jag vill ha det så det är ju bara att njuta :-)
Nu blir det alltså mera fina flata klippor i Gryts och sankt Annas skärgårdar
onsdag 4 juli 2012
Dag 26 (Oskarshamn)
Distans: 35km. Tot: 1034km
I dag på min födelsedag blev jag uppvaktad av 20 tjurar vid frukost, dom tittade länge på mig och gjorde prov-slick på både kajak och tält! Jag sa att jag var en vän och att dom snart skulle få sin fina enbuske-ås tillbaka, dom pissade lite och gick vidare :-) Det har vart en solig dag och den 6m/s starka vinden hadde jag att kämpa emot! Fick en jättefin natt-camp på fina klippor och kunde ta ett skönt kvälls-dopp. Natti natti
tisdag 3 juli 2012
Dag 24 (Kalmar)
Distans: 53 km. tot: 966 km.
Dagarna ramlar iväg och det hinner till och med bli en ny dag innan jag nattar :-/
Jag har nu kommit upp i Kalmar-sund och passerat ölands-bron. Det var endel klipphällar utanför Karlskrona :-) annars har det vartit mycket stengrund och paddling mellan uddar, med inslag av väldig växtlighet och fågelöar.
Vinden har styrt det så att jag har gjort både tiidiga och seena starter. Solen skiner av och till så jag får laddat batterierna. Det har blivit bara allemansrätt lägerplatser hittils och jag har till och med lyckats handtvättat kläder(man lär som känna sig själv i lorten:-) I dag har jag också använt pengar för första gången på turen, har vart väldigt skönt men det var också väldigt förlösande att gå i en mat-affär idag :-D
Ja det är lite tungt, enformigt, motigt ibland! Men jag kan skratta åt det mesta faktisk och känner mig riktigt lycklig mitt i ibland all misär!