söndag 27 maj 2012

Havspaddlarnas Blå Band



Lite av en gammal dröm att dels kunna ta ledigt, fara på långtur men också realisera den ide jag fått då jag har läst om tidigare HBBare och uppmärksammat Havspaddlarnas blå band.
Denna form för "tävling" (ja om man ens kan kalla det tävling) passar mig bra, jag tävlar bara mot mig själv på naturens villkor =) med uppföljning från eldsjälarna till HBB.
Fysisk aktivitet ute i naturen är bland det bästa jag vet och skulle jag få det ensamt de 55(+-5)dagar jag planerar att paddla på så är jag en stor fan av ljudböcker(dessutom finns det en risk att skärgården är innvaderad så här års =)


onsdag 23 maj 2012

Återuppstånden bloggare =D

Heeeeeiiiii!
Tillbaks i blogg-tagen!
Kuuul! Och än mer kul: Ny tur på G =)
Men vad har hänt sedan sist? Jo det är ju så att hjulet rullar och vill man hänga med är det bara att labba på =/ och det har jag gjort =) till och med så att det har blivit lite tid över för att kunna njuta ett annat förträffligt tur-åkdon, nämligen Havskajaken. Då Jag är bosatt i Stavanger på Norges sydvästkust och man kan säga vad man vill om vädret här, är det i alla fall isfria paddlingsbara vatten året runt =) vilket jag således har utnyttjat!
Nu har det också öppnat sig en möjlighet att dra på långtur i sommar och bränna lite inarbetade timmar =) och det gillar jag förstås, för då kan jag realisera en gammal plan att paddla runt Sveriges kust =D
Men först lite kajak-nostalgi och inspiration
På tur med Maria i wildmarksguiderna utanför Vasa i Finland -04


St Annas skärgård med min paddel-frälsta far Kjell -04
Läcko slott.Vänern -06

Härliga Vikna i Nord-Trøndelag -07


Att få alla önskningar att passa in på EN ENDA kajak är inte alltid så lätt, men  förnöjd är ordet.


Havet... ja det havet =)




Fjord og Fjell i härliga element


Ute på vattnet får man va sig själv för en stund


torsdag 3 februari 2011

Tillbaks till verkligheten =(

kl 04:15 i natt är det dags att bege sig hemåt! sorligt men ok!
Har haft några riktigt fina dagar i Santiago (sykklat runt i stan mellan resturanger =), svetten rinner dock då det har vart över 30 grader i skuggan!!! så jag längtar nästan efter lite kyla!

Hoppas kunna uppdatera så-småningom med lite bilder (hoppas på att få bilder från andra cyklister =).

Hasta la vista - På fredag =)

onsdag 26 januari 2011

Tullpassage!

Det knäpper i öronen, bussen har gort 6600 höjdmeter pluss och tiotusen kraftiga svängar genom stenöken-landskap! jag vaknar, vi är i San Pedro de Atacama (Chile) och nu ska tullen passeras och passet stämplas. Uppställning på kö för att stämpla pass, då jag nästan är framme ser jag hur mitt kära ekipage lastas ur bussen ÞÒÏ« jaja det är stål tänker jag och får snart besked att jag skulle ha fyllt ut en blankett till för att få tillträde!!! skriv,skriv-stamp,stamp! klart och vidare till nästa kö på-jäcktad av buss-förare och tullare med ett lass av baggage, för allt måste med på en gång!!! ja det ska väl sägas att det inte har varit det lättaste med B.O.B vangnen annat än på vägen. Nu ska baggaget scannas! eller vad det stora maskinen gör =) efter att lastat upp hela cykel-vangnen  på bandet ( undrar ju lite hur mitt baggage egentligen ser ut på skärmen =) får jag besked att tömma ryggan!!! jo ja där ligger bl a resterna av några avacado-er som jag duktig som jag är tagit med mig ur bussen! men nu innfaller dessa rester som något som ändrar det förtullnings-papper jag tidigare fyllt i och nu måste ett nytt intyg fyllas i korrekt! Tillslut åker bussen iväg och jag står kvar i dammet för att lasta cykeln på nytt för att ta mig in till centrum.
Ja så kan en tull-passage gå till för mig =) och då nämnde jag inte utstämplingen ur Argentina.    

å i åa ä e ö

måndag 24 januari 2011

Forfall till backpacker =/

Tiden! ja den tiden! den racker liksom inte till!!! =) men det ar ju inget nytt!
Nu har jag iallafall tagit mig till Salta i Argentina (annu en turiststad) med fint Baskiskt sallskap ifran gransen till bolivia! Lanskapet har andrat sig dramatiskt ifran karg hogplata(+3000moh) till otroligt gronskande lanskap(+1000moh). Vinden har vart kraftigt med =) och mot =( och rengn-skurarna tropiska =/
Argentinarna har semester och byarna ar fulla av innhemska turister(till-och-med jag blir fotto-attraktion).
Ja pa tal om fotto! sa har det skett som inte fick ske!!! min kamera med alla fotton blev stulen i natt pa hostallet !!!  aaaarrrrgggg sa jakla dumt!!! ja vad ska man saga - tur dom inte tog nagot mera!!!
I morgon tar jag buss till Chile, tiden har som sagt runnit ivag och jag maste ta mig till Santiago, det har helt enkelt blivit forfall till backpacker =) hm ja jo det har ju sina fordelar det med =) och jag borjar redan dromma om en nasta tur med mer tid! 

HASTA LA VISTA =)    
ps: har ar vaaarmt=)

tisdag 18 januari 2011

HOLA ARGENTINA =)

Nu har jag blivit inslappt i Argentina och ar lite mer positiv en haromdan =)
Fuskade lite med buss! 20 mil pa sa skakig vag att jag inte angrar ett dugg =)
Traffar nya tur-cyklister hela tiden kanns det som och det ar sa latt att fa kontakt och valdigt trevliga moten! (synd bara att det ar en sa mans-dominerad aktivitet =)

Ja ha det sa bra i kylan (mina lagenhet fryser), har kan vara +40 (bra cykelforhallanden =/

lördag 15 januari 2011

Muntert =)

Efter La Paz har jag tagit mig soderut pa langa rakor av asfalt, med risk for livet da sido-vinden bryts av tung trafik som passerar 30 cm vid sidan av mig och skapar ett sug innat vagen!!! annars ar det en njutning att kunna rulla pa i hog fart =) .lanskapet har vart stapp-liknande och det var mest torrt gras emellan sanden. Och sa fick jag for mig att jag skulle ta en vag 120km och komma in ovanifran Salar de Uyuni (en stor salt-oken), haha ja det var en vag det, tog mig ett par dar =/ det var stora vag arbeten paborjade och allmant daaalig vag med gupp och sand!! sen nar jag val kom fram till saltet kom jag lite innan huvudvagen och det var blott salt som la sig som vit glacyr over det mesta!!! Ja glomde jag att saga att det har vart askvader i pricip varje afton med vissa rengnskurar!! och inte tala om allt sand-damm som som vinden virvlar upp!!!
HAHAHA Muntert va det, men va bara tvungen att rensa lite... Forovrigt manga fantastiska upplevelser =)

Nu bar det snart in i Argentina och jag ser fram emot endel fina strackor jag blivit tippsad om =) 

Nagra bilder racker inte mitt talamod till med da uppkopplingshastigheten har far tiden att stanna!!! (massa galna turister pa Facebook=)

Puss Puss