torsdag 26 februari 2015

Inte bara sol

Ofta tar jag kort när det är sol och fint men verkligheten kan vara annorlunda, som här då det i dalen är lungt och inget väder att ta hänsyn till, men upplevelsen på kalfjället är en helt annan då det blåser betydligt och lätt snöfall kommer som små iskorn + det eviga snödrevet. Så ska man ju upp på fjället också, och med tung last så är det lätt att bli svettig! Det kan vara bra att passa på att rasta  vid skogsgränsen innan man tar sats för att kryssa ett fjällparti då det inte blir några längre stopp där. Ja så var det det där med att gå längs med fjällkjedjan! Det känns som om dalarna ofta går öst-västligt riktning  och när jag går norrut så blir det en del upp och ner!

Kungsleden

Sumit går till botten med den kungliga leden :-P Så då har vi kommit in på kungsleden och det blir till att följa den upp till Abisko :-) nu ska vi inte följa den blint utan ta den väg som passar sig bäst för pulkor! Här vid Ammarnäs tex så går den runt upp och ner och lämpar sig bättre för en tur i sig självt :-) För de som inte redan hittat gröna-vita bandet sidan kan jag rekommendera att gå in där och länkas till tidigare och nuvarande Fjäll-farare sina färdberättelser och låta sig inspireras till hela turen eller de bitar man får lust till :-D Gilla de på Facebook också så får du sista nytt!

onsdag 25 februari 2015

Påfyllning i Tärnaby

Pulkorna var lätta, före-förhållanden ok och längtan efter att nå Tärnaby stor! så vi gick på bra dit :-) Där fick vi hämtat den ända depå-lådan jag har på turen, att det bara blev en kan man undra men det bara blev så och det krävs mycket planering och timing att ha flera + att med två pulkor så är det lätt att lasta på! Men sen så är jag inte van med depåer och så finns det en längtan att klara sig själv en lägre stund. En ny fodersäck plockades också upp på posten och ny mat som går att köpa i mat-butik inhandlades. 5 liters dunk med miljö-bensin till primusen köptes på bensinstationen och nya stavar på skiduthyrningen. Ja så var Pulkorna tunga igen då...... :-o men med bra känsla :-D Jag passade också på att njuta minnen från Tärnaby-området från tiden med wildmarksguiderna (Kronoby folkhögskola) då vi var mycket här :-D

onsdag 18 februari 2015

Lunch -paus

Sumit njuter lunchen och min väntar, jag har en liten mat-termos som jag förbereder på morgonen så jag har varm och klar mat till lunch :-) fungerar perfekt 👌 Bra att ta en titt på kartan också.

tisdag 17 februari 2015

Demolition man

Jag krashade i den här nedförskörningen som av min mening var idiotiskt men mitt fel att inte sakta in innan det var för sent! Jag flög i allafall framåt och sparkade bak så att skaklarna av glasfiber knäcktes! Nu får det emellertid vara nog med skadad utrustning och jag är glad att skadorna vart materiella :-) TACK IGEN Nils Åslund som fixade fram "nya" via Åsa på Klimpfjäll hotell som kom med sina till räddning :-D nu kan turen fortsätta! Tusen tack :-D Det blir inte bara en skidtur för mig utan det blir en livsresa med motgångar och fantastiska medgångar tack vare fina människor :-D

Skidbyte

Tack herr Amundsen för din blick, den har ofta sporrat mig då den vittnar om hur hårda upptäcktsresanden var förr! Tyvärr var inte skidorna som är uppkallade efter dig lika hårda och stålkanterna gav upp efter två års innehav! TACK Nils och gänget på skidstugan i Klimpfjäll för hjälpen med nya skidor, det är en så skön känsla att bli hjälpt och så svårt att tacka nog men jag är säker på att glädjen kommer igen :-) De nya skidorna Åsnes Vikafjell är av enklare tur-typ men jag har tron på de och ska behandla de väl, nu var de skidor jag tänkt sena med post och de skidor jag borde haft många gånger dyrare och säkert inte bättre att gå på barmark med :-P

Balkesbuorke

I ett pass i mellanskogsfjället ligger det här vindskyddet, vi hadde förhållandevis ok väder men all ispansar vittnar om nog så barskt klimat! Vägvalet som gjorde att vi kom hit var lite snö i låglandet och osäkerhet på isar, men bergspassager med tur-skidor, pulka och hund med pulka är kanske det man borde undvika! Allt har sin charm men i morgon tar vi turen runt Stoere Geamoe vid Klimpfjäll för att minska på höjdmetrarna :-)