onsdag 24 november 2010

Förberedelser

Ja förutom heltidsarbete handlar mycket av min tid nu till förberedelser för sydamerika turen, då jag inte har vart på en liknade lång tur tidigare och har haft en tendens att planera i sista stund blir det extra mycket att tänka på.
Tränings mängden är väl heller inte vad jag hadde planerat och önskat men har lite turer bak mig och får jag bara vara fortsatt frisk och kry så ska det nog gå bra.
Ja så var det det där med cykel, har ju länge velat införskaffa en touring-cykel för lite tuffare teräng, men nu har det inte blivit så! Den cykel jag nu finjusterar och ställer i ordnig för turen är i utgångspunkten en Peugot racer-touring av äldre modell. Jag renoverade den tidigare för att testa den som en rask men ändå stabil turcykel, ja och så har det bara blivit den till slut, får väl visa sig om den klarar och passar sig för de utmaningar som väntar. Nu har jag i alla fall byggt nya hjul, skiftat ut drivverket till 26-36-48 tänders framdrev och 9-delad frikrans på 11-36 tänder, får väl också visa sig om den utväxlingen passar!? ja så är växel-skiftarna orginala steglösa och rammonterade okomplicerade ting =) börjar lära mig de nu. bak och framväxel har jag bytt ut mot bättre begagnade. Broms-systemet är väl i princip orginal och helt ok. Sadeln är en Brooks std som jag börjar gilla bättre och bättre. Annars är det mesta stål, samma som B.O.B vangnen jag tänkte ha på släp.
Lite pryltokig blir man nog!! men så är utrustningen och dess funktionalitet ganska så viktig i vissa situationer så då är det ju bra att det fungerar. ja ja mer bilder och mindre info nästa gång!
God tur vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar