tisdag 17 februari 2015

Skidbyte

Tack herr Amundsen för din blick, den har ofta sporrat mig då den vittnar om hur hårda upptäcktsresanden var förr! Tyvärr var inte skidorna som är uppkallade efter dig lika hårda och stålkanterna gav upp efter två års innehav! TACK Nils och gänget på skidstugan i Klimpfjäll för hjälpen med nya skidor, det är en så skön känsla att bli hjälpt och så svårt att tacka nog men jag är säker på att glädjen kommer igen :-) De nya skidorna Åsnes Vikafjell är av enklare tur-typ men jag har tron på de och ska behandla de väl, nu var de skidor jag tänkt sena med post och de skidor jag borde haft många gånger dyrare och säkert inte bättre att gå på barmark med :-P

Balkesbuorke

I ett pass i mellanskogsfjället ligger det här vindskyddet, vi hadde förhållandevis ok väder men all ispansar vittnar om nog så barskt klimat! Vägvalet som gjorde att vi kom hit var lite snö i låglandet och osäkerhet på isar, men bergspassager med tur-skidor, pulka och hund med pulka är kanske det man borde undvika! Allt har sin charm men i morgon tar vi turen runt Stoere Geamoe vid Klimpfjäll för att minska på höjdmetrarna :-)

lördag 14 februari 2015

Förutsättningar

Barmark och bäck på leden glömdes bort när vi kom upp på fjället och snön låg tjock med bärande skare. Turlederna är fortfarande oanvända men vad gör väl det när snön bär och man kan gå som man vill :-) Vinden är svag men kall så även få minus känns, idag när solen gick ned så sjönk temperaturen från -2 till -15 medans jag satte upp tältet. När man tänker sig vintertur typ vita-bamdet så ser man gärna för sig flat högfjällsterräng med få förändringar! Men terräng,före och alla andra förutsättningar är i konstant ändring och man får uppleva stora kontraster. Visst mycket kan man planera men mycket får man ta allteftersom, tex när terrängen som vanligt är i olika grad kuperad så spelar föret in väldigt mycket och ibland susar vi bara iväg neröver för att jag i nästa stund måste ta av mig skidor för allt är lutande is! Ibland rör vi oss altså smidigt och ibland väldigt omständligt, hoppas jag kommer ihåg de fina stunderna och lär av de andra :-)

torsdag 12 februari 2015

Stilla på bloggen = mycket annat sker

Timing med vädret över Hotangens naturreservat.Precisions orientering på fjället.Tuff skogskörning med pulkor och tur-skidor. Knäckt stav pgav snubbling i vindpackad snö och begränsad synlighet. Pullsande i tung snö. Vind. Regn. Sorbet tillstånd på Hetögeln med vatten över pjäxfoten. Bristningar i stålkanterna på skidorna(efter skotergupp + ojämn snö?!) utökades till att de kom ut och böjdes på kantisen på samma sjö, som på bilden. Första vilodag och fixardag, perfekt med stuga på Gäddede camping, i regnrusk(ovanligt i februari ja!). Nya skidor väntar i Klimpfjäll :-).  Stora problem blir små :-D

lördag 7 februari 2015

Tur-väder

Vinter-dröm-lanskapet på bilden ändrades snabbt med töväder och vind, snön rasade från träden och backen blev full av barr och grenar. 5+ och vårsnö igår, idag minus,snö och kraftig vind. Jag följer väderprognoserna och försöker tajma vädret och välja rätt färdväg. Vi ska gå MED vädret!

torsdag 5 februari 2015

Gästfrihet

Jag rör mig mellan små samhällen och det blir inte bara en resa med skidor utan jag får också chansen att komma in i de jämtländska "hemmen ". I natt som ände gäst på Hotell Holmen i Jänsmässholmen,  igår på bya-huset i Olden. Fantastisk gästfrihet och trevliga möten, chans att se efter min och Sumit sina kroppar, spart oss från temperaturer under -20 grader och helt enkelt spart oss från att ta vilodag just nu. Det har varit fantastiskt fint vinterlandskap att färdas i och lederna har varit "sladdade" och tomma på folk. Det är spår av ren, räv, hare och skogsfågel så Sumit har fullt upp :-) Jag har flera val av färdväg att ta och det är fint att ha lokalbefolkningen att fråga,  det handlar om att en del skoterleder kanske inte är upprörda och så är det naturskyddsområden utan leder + att vädret spelar in. Jag har tron på det hela och tar dagarna som dom kommer :-D

söndag 1 februari 2015

Rehabilitering

Så här ser kartan ut för en bit av dagens tur, jag har i förväg ritat in vilken väg jag bör ta. Höjdskillnaden mellan höjdkurvorna är 20 meter och om man ser närmare på den väg jag färdas så är det mycket upp och ner, som vanligt :-S Men jag har haft tur med leden idag då den var väl uppkörd, utanför leden hade jag inte en chans att färdas då det var djup snö med otäck skare på sina håll. Dagens mål i bild: Kallsedet :-D en oas för en Fjäll-farare som mig! Rekommenderas (jag skulle kunna stanna ända till våren för rekreation) :-)